Для чого треба складати бізнес-план

Успішно будувати і розвивати свій бізнес вдається, якщо мати стратегічний план підприємства. Для чого треба складати бізнес-план? Він включає засадничі цілі, місію, бажаний рівень доходності, положення на ринку або в галузі і комплекс необхідних заходів для його здійснення.

Будь-який бізнес припускає отримання високого доходу з мінімальними рисками, а також залежить від впливу часу. Довгострокові вкладення більш ризиковані, але мають тенденцію до стабільності, короткострокові відрізняються мінімальний ризик, але максимальну доходність.

Для того, щоб справа була системною, впорядкованою, організованою необхідно складати всілякі плани, що визначають його розвиток. Так, стратегічний план – глобальна лінія розвитку підприємства включає безліч окремих етапів, спрямованих на рішення конкретних завдань для зростання.

Бізнес-план включає маркетингове дослідження ринку, спрямоване на вивчення попиту на пропонований планом продукт, конкурентоспроможність підприємства, розрахунок необхідного первинного капіталу, визначення собівартості товару, рентабельності його виробництва, планованого прибутку, джерел фінансування і завершального аналізу із застосуванням оцінки поточного розміру вкладеного капіталу.

На підставі затвердженого бізнес-плану складаються бюджетні лінії розвитку підприємства, якими керуються в подальшій реалізації проекту. Будь-яке відхилення в негативну сторону від статей витрат загрожує неспроможністю аналізу, позитивне – свідчить про правильний шлях зростання.

Бізнес-план включає декілька засадничих обов’язкових розділів:

Перший. Маркетингове дослідження. Воно ставить своєю метою визначити зрілість галузі і конкурентоспроможність підприємства. Так, галузь може мати різний вигляд розвитку: ембріональну, таку, що росте, зрілу, старіючу. При цьому положення підприємства на ринку визначатиметься категоріями: слабке, нестійке, сприятливе, сильне, домінуюче. Залежно від впливу цих чинників один на одного підбирається позиція і стратегія подальших дій. Наприклад, при поєднанні галузі, що знаходиться в зростаючій фазі, і нестійкості підприємства, тактика його розвитку може звучати як “Знаходь свою нішу і обороняйся”, а у разі, коли галузь зріла, підприємство сильне – “Розвивайся разом з галуззю, утримуй позиції”. Ідеальним випадком для бізнесу є ситуація, коли галузь знаходиться в ембріональному стані, а положення підприємства вже домінуюче. В цьому випадку необхідно швидко робити інвестиції в розвиток продукту, поки конкуренти не спохопилися. Є маса методів аналізу, наприклад, SWOT- аналіз. Важливо розуміти який з цих видів найефективніше відобразить необхідність впровадження пропонованого товару в ринок.

Другою важливою складовою бізнес-плану є визначення необхідних заходів для його здійснення. Вони включають перелік потрібного устаткування, технологічний процес, який забезпечить випуск цього продукту, визначення кадрового складу (основний, допоміжний і адміністративний персонал), можливих постачальників устаткування і технологій. Визначення географічного місця розташування підприємства і необхідних площ. Опис необхідних структурних підрозділів і взаємозв’язку між ними. Форм звітності і взаємодії. Логістичних параметрів, що визначають зберігання готової продукції і організаційні особливості збуту. Потенційних покупців. І багато що інше.

Найбільш важлива частина – економічна. Вона включає формування планованих витрат на виробництво, у тому числі на придбання основних фондів і оборотний капітал. Також складається з сукупності статей доходу і витрат. Плановані статті мають бути ретельно прописані і визначені у своєму кількісному і ціновому вираженні. Так, статті доходів можуть включати доходи від основного виду діяльності – прямі продажі, і супутнього – додатковий сервіс, наприклад транспортні послуги, експедиція і інше.

Статті витрат мають бути розбиті на максимальне число складових, конкретизуючи кожен вид необхідних витрат. У укрупненому варіанті вони вигладять так: витрати на виробництво, витрати на збут, адміністративні витрати, транспортні витрати, представницькі витрати, комунікаційні витрати і інші.

Прибуток визначається як різниця сукупності планованих доходів і витрат. Ретельне визначення статей витрат має величезне значення для складання, в майбутньому, бюджетних планів. Крім того, має бути визначена рентабельність капіталу і прибутку по відношенню до поточних витрат. Обов’язковий розрахунок терміну окупності, а також зіставлення поточної вартості капіталу з показниками у бізнес-плані.

Поточна вартість капіталу визначаєця пасивно його розміром, наприклад, якби капітал поклали у банк на депозит і по індексу середньої доходності по країні він би приніс певну кількість доходів. Саме цю величину необхідно зіставити з планованим прибутком проекту.

Передостанній етап – це аналіз ризиків. По своїй важливості він займає перше місце у будь-яких планованих інвестиціях. Цей аналіз включає загальну оцінку тенденцій розвитку ринку, які впливають на попит і пропозицію, макроекономічних показників – глобальні зміни в економічній ситуації світу і окремих країн, і дрібніші чинники, наприклад, залежність від одного конкретного постачальника сировини або падіння попиту зважаючи на виникнення потенційних конкурентів і інше.

І завершальний етап – визначення джерел фінансування. Це можуть бути власні або позикові засоби, а також програми співінвестування із залученням партнерів. Окрім аналізу потенційної можливості залучення засобів, необхідно врахувати в загальній рентабельності проекту і їх вплив на показники доходності. Тепер зрозуміло, для чого треба складати бізнес-план.

бізнес план підприємства, для чого треба робити бізнес-плани

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *