Уточнимо, в яких місцях, кому і за що прийнято залишати чайові. Який жаль, що в нашій країні не визнають культуру оплати чайових за своєчасне і якісно надане обслуговування, при цьому дуже часто можна зіткнутися з думкою, що окрім оплати рахунку платити більше ні за що не треба. У будь-якій іншій цивілізованій країні людям абсолютно не складно віддячити чайовими співробітникам за надання якісного сервісу, адже для більшості з них це являється переважаючою частиною доходу. Така система оплати праці у сфері обслуговування – основна зарплата співробітників дуже маленька, а решту необхідно заробити самостійно у вигляді чайових, які повинні залишити задоволені клієнти. Добре, якщо чайові складають хоч би половину доходу, інакше жодна людина не стане працювати, не залежно від того офіціант це або звичайний кур’єр, адже чайові прийнято залишати не лише офіціантам.
Уточнимо, в яких місцях, кому і за що прийнято залишати чайові.
У готелях. При поселенні в номер необхідно дати чайові носильникові, який допоміг Вам принести речі в номер. Покидаючи готель, залиште чайові покоївкам і офіціантам в ресторані. Не варто роздавати чайові наліво і направо, дякуйте тільки тим людям, які дійсно Вам допомагали і обслуговували саме Вас. Пам’ятайте, що це звичайний спосіб виразити свою вдячність за якісно надану роботу. У різних країнах сума чайових може відрізнятися, по можливості уточніть цю суму у людини, яка відвідала цю країну до Вас. Покоївку, яка робить прибирання в номері, Ви, швидше за все не зустрінете, тому можете залишити для неї вдячність на тумбочці або просто на ліжку. У випадку якщо прибирання проводилося не вчасно або проведене погано, вдячність можна і не залишати, вирішувати Вам. Робіть все на власний розсуд, але пам’ятайте, залишені Вами чайові дають можливість отримати якісніше і ретельніше прибирання, але не гарантують Вам частішу заміну постільної білизни і рушників, залежить це не від покоївки, а від умов проживання в цьому готелі, про них Вас повинні повідомити при поселенні.
Під час обіду або вечері в ресторані “на чай” прийнято залишати близько 10% від суми замовлення, але це може бути як менше, так і більше. Якщо вартість харчування вже включена в оплату проживання в готелі, то офіціантам можна залишати стільки ж, скільки Ви залишали за прибирання номера. У будь-якому випадку чайові для офіціанта, це своєрідна вдячність за хороше і швидке обслуговування, і Вам вирішувати в яких кількостях і в яких ситуаціях вони будуть доречні. Можливо, цей офіціант Вас запам’ятає і наступного разу притримає для Вас хороший столик, порадить Вам смачні страви або напої, намагаючись Вам догодити. Прийнято дякувати співробітникам за надання послуг – доставку їжі в номер, відправку пошти або факсу, купівлю чого-небудь, оформлення замовлення і так далі. Якщо треба передати чайові уточніть ім’я і посаду цього співробітника, гроші краще покласти в конверт (так само можна написати і вкласти записку із вираженою вдячністю), і попросіть обслуговуючий персонал передати його на ресепшн, або віднесіть його особисто, головне не забудьте підписати конверт. Якщо вийде зустрітися з цією людиною особисто, не забудьте виразити їй слова вдячності.
У ресторанах і барах. Останнім часом в дорогих ресторанах прийнято відразу включати в рахунок плату за надане їх персоналом обслуговування, як правило, це озвучена нами раніше сума у розмірі 10 %. Якщо така сума в рахунку не вказана, то заклад залишає за Вами право віддячити обслуговуючим Вас співробітникам відповідно до рівня Вашого задоволення. Скільки саме Ви готові залишити за надане Вам обслуговування залежить вже тільки від Вас. Якщо у Вас немає дрібних купюр, Ви не зобов’язані залишати усі вкладені Вами в рахунок гроші “на чай”. Ви абсолютно спокійно можете дочекатися офіціанта, який зобов’язаний принести Вам решту і тоді з цих грошей необхідну, на Вашу думку, частину залишити у вигляді чайових, а гроші, що залишилися, забрати собі. Як тільки Ви покинете заклад, не дочекавшись повернення решти, вона стане чайовими. Якщо обслуговування Вам не сподобалося, залишати чайові Ви не зобов’язані.
В таксі. У деяких країнах за кордоном дуже часто чайові залишають водіям-таксистам. І в цьому немає нічого поганого. Кому не захочеться віддячити людині, яка в час доставила Вас в потрібне місце? А якщо Ви поспішаєте на потяг або на літак? Поза сумнівом, Вам буде дуже приємно, що людина постаралася і довезла Вас в потрібне місце за мінімальну кількість часу. В даному випадку вдячність у вигляді чайових буде дуже навіть доречна. Ви можете просто заплатити водієві більше, ніж обмовлялося раніше і уточнити, що решта Вам не потрібна або, як в ситуації з рестораном, дочекатися решти і віддати таксистові необхідну на Ваш погляд суму у вигляді винагороди за добре виконану роботу. Не обов’язково давати гроші саме в руки, Ви спокійно можете покласти купюру на панель машини або у будь-яке зручне для Вас місце. Перш ніж покинути машину ще раз скажіть слова вдячності, повірте, людині це буде дуже приємно.
У перукарнях і салонах краси. Якими важливими є для нас хороша укладка, правильна стрижка або красивий манікюр. І якщо перукар або майстер постарався на славу, Вам все подобається, і у Вас немає ніяких претензій, то було б не погано цій людині віддячити не лише словами вдячності, а і чайовими. Можна також залишати певну суму до того як з Вами почали працювати, покладіть гроші на тумбу або столик, це буде додатковим стимулом для виконання якісної роботи. Якщо робота майстра перевершить усі Ваші очікування, то в якості вдячності можна залишити ще більше, тим більше, якщо Вам хотілося б ще не раз побувати в цьому салоні і прийти до того ж майстра.
Зараз більшість людей розплачуються кредитними картками, але слід пам’ятати, що декілька дрібних купюр в гаманці ніяк не завадять Вам, а, навпаки, у разі, коли Вам треба буде комусь віддячити, Ваша готівка буде дуже до речі.