Як поводитися з людьми з фізичними недоліками

Більшість з нас відчувають себе незручно, коли доводиться мати справу з людьми з фізичними недоліками. Якщо ви самі належите до категорії останніх, то також зазнаєте певні труднощі на роботі. Фізично здорові люди нерідко випробовують деяку упередженість до людей з фізичними недоліками. Це щось на зразок атавізму, який необхідно здолати. Ради, приведені в цьому розділі, допоможуть вам почувати себе комфортніше з колегами або клієнтами, що мають фізичні недоліки. Якщо ж у вас є який-небудь фізичний недолік, візьміть ініціативу у свої руки і поясніть колегам і керівництву, як їм поводитися, щоб усім було зручно і просто. Сайт корисних порад дасть основні рекомендації по найпоширеніших ситуаціях як поводитися з людьми з фізичними недоліками, що слабо чують, слабозорими, з порушеннями опорно-рухового апарату.

Вам, можливо, здається, що до людини, що має той або інший фізичний недолік, потрібно відноситися не так, як до інших людей. Це помилка. Люди – передусім люди. Їх фізичні можливості – питання другорядне.

Працюючи поряд з людьми, що страждають фізичними недоліками, дуже важливо уважно відноситися до своєї мови.
Говорячи про людей, що страждають фізичними недоліками, уникайте таких слів, як “інвалід” чи “каліка”.
Сказати “Наш програміст Ігор страждає епілепсією” значно краще, ніж “Епілептик Ігор – наш програміст”.
Відсутність фізичних недоліків не можна характеризувати словами “здоровий” чи “нормальний”. Завжди розмовляйте з людьми спокійним, рівним голосом. Не розмовляйте занадто голосно з людьми, що страждають фізичними недоліками.

Не дивіться занадто пильно на людину, що страждає тим або іншим физическим недоліком. Але і поспішно відводити очі від такої людини теж не слід. Не нав’язуйте йому свою допомогу, поки він не попросить вас про це.

Ось декілька рекомендацій тим, хто приймає на роботу людей з фізичними недоліками.

Ви як працедавець повинні навчити своїх підлеглих правильно поводитися і надавати у разі потреби допомогу людям, що страждають фізичними недоліками.

Люди, що страждають фізичними недоліками, користуються різними пристосуваннями – інвалідними колясками, слуховими апаратами, спеціальними комп’ютерними екранами для слабозорих, пристроями транскрибування, милицями; у них можуть бути собаки-поводирі. Навчіть підлеглих правильно поводитися з цими предметами і тваринами.

Вітання при зустрічі. Якщо співрозмовник простягає для рукостискання ліву руку, потисніть її лівою рукою. Якщо рукостискання неможливе з якої-небудь причини, його замінить кивок головою або легкий дотик до плеча або передпліччя співрозмовника.

Є декілька загальних правил при спілкуванні з людьми, що страждають фізичними недоліками, наприклад, не можна годувати собаку-поводиря або нав’язувати слабозорому допомогу під час переходу через вулицю, якщо він про це не просить. У інших випадках вам допоможуть чуйність і такт.

Пам’ятайте: люди, навіть з фізичними недоліками – це звичайні люди. Навчіться бачити в них передусім людей, а не інвалідні коляски або милиці.

Якщо хто-небудь просить вас про допомогу, уточніть, що конкретно ви повинні зробити, і чітко виконуйте отримані вказівки. Ухиляючись від надання допомоги, ви кривдите людину. Проте якщо вас про допомогу не просять і навіть відмовляються від неї, не втручайтеся.

Як поводитися з тими, хто слабо чує

Недостатність слуху буває різною – від часткової до повної глухоти. Люди, що страждають цим недоліком, нерідко намагаються приховати його – і небезуспішно. Якщо людина, до якої ви звертаєтеся, не реагує на ваші слова або відповідає невлад, це ще не означає, що вона ігнорує вас або знущається. Можливо, вона просто погано чує.

Якщо вам здається, що людина не чує вас, кращий спосіб притягнути його увагу – потрапити в поле його зору або доторкнутися до його плеча або передпліччя.

Якщо той, хто недочуває користується азбукою глухонімих і ви її знаєте, не соромтеся застосовувати її. Якщо ця азбука вам незнайома, слід або запросити сурдоперекладача, або висловлюватися за допомогою ручки і паперу. Ніколи не просіть того, хто недочуває навчити вас азбуці глухонімих, краще купіть відповідний підручник або запишіться на спеціальні курси. Спілкування за допомогою сурдоперекладача рекомендовано при знанні деяких тонкощів. Сурдоперекладач повинен сидіти або стояти поряд з вами лицем до людини, для якої він переводить.

Завжди звертайтеся до свого співрозмовника, а не до сурдоперекладача. Якщо ви ведете ділові переговори, ні в якому разі не звертайтесь до сурдоперекладача за порадою. Завдання сурдоперекладача – забезпечити спілкування, а не приймати конкретні рішення по суті переговорів.

He поспішайте, робіть у своїй промові паузи, щоб сурдоперекладач встигав за вами.
Люди з розладами слуху нерідко уміють “читати по губах”, тому запам’ятаєте наші ради.
Ніколи не відвертайтеся від співрозмовника. Тримайтеся до нього обличчям, не говоріть убік.
Говоріть чітко і повільно, але природно. Зайва артикуляція утрудняє завдання вашого співрозмовника.
Під час розмови не жуйте, не паліть і не затуляйте рот руками.
Постарайтеся уникнути наступних грубих помилок.
Не кричіть. Це все одно не допоможе, навіть якщо ваш співрозмовник страждає лише частковою втратою слуху. Говорячи занадто голосно, ви мимоволі спотворюєте свою мову і виставляєте себе в смішному виді.
Не намагайтеся спростити свою мову. Адже ви розмовляєте з нормальною дорослою людиною, а не з дитиною.

Як поводитися зі слабозорим

Як і у разі недостатнього слуху, дефекти зору бувають різного характеру і різного ступеня тяжкості. Наприклад, при деяких захворюваннях органів зору у людини розвивається ефект “тунельного” видіння (тобто він бачить лише те, на що дивиться), а бічний зір втрачається. Буває так, що людина, навпаки, бачить тільки бічним зором; крім того, зустрічаються різні міри короткозорості і далекозорості, а також повна або майже повна сліпота.

Спілкуючись з людиною, що страждає недостатнім зором, пам’ятаєте про наступне:

1. Повідомляйте людину з поганим зором про свою появу (а також про те, що з вами прийшов ще хтось). “Привіт, Денис! Це я, Ліна. Зі мною прийшов Віктор”.

2. Входячи або виходячи з приміщення, говоріть відповідно “Доброго дня” і “До побачення”.

3. Під час зборів і нарад звертайтеся до слабозорого за іменем. Це допоможе йому стежити за ходом дискусії. Наприклад: “Валерій, повідомите нам останні дані по продажам”.

4. Зачитуйте вголос інструкції і інші друковані матеріали.

5. При виникненні небезпечної ситуації ввічливо попередьте про це людину зі слабким зором. Наприклад: “Олександр, прямо перед вами стілець. Я, мабуть, приберу його”.

6. Ніколи не пересувайте меблі в приміщенні, де працює людина зі слабким зором, якщо вона сам не попросить вас про це.

Люди з недостатнім зором нерідко використовують для орієнтації в навколишньому оточенні різні пристосування. Одні пересуваються на дотик, за допомогою тростини, іншим допомагають собаки-поводирі. Запропонувати допомогу людині із слабким зором ніколи не негоже, але якщо він відмовляється від допомоги, не наполягайте. Крім того, пам’ятаєте про таке:

1. Якщо слабозорий співробітник просить вас допомогти йому перейти з місця на місце, запропонуєте руку або лікоть.

2. Описуйте по ходу свій маршрут, оголошуючи про необхідність здолати ті або інші перешкоди. Коли дістанетеся до пункту призначення, не залишайте людину у безвісності, в порожньому просторі. Запропонуйте йому стілець або в якості орієнтиру стіл або стіну. Покладіть його руку на спинку стільця, на стіл або доторкніться нею до стіни.

3. Під час їжі опишіть розташування їжі на тарілці. Наприклад: “М’ясо в центрі, салат ліворуч, пюре справа”. Запропонуйте допомогу в нарізуванні м’яса.

4. Отримавши гроші і вручаючи здачу (чи просто передаючи гроші), розкладіть купюри на окремі стопки і опишіть кожну стопку окремо. Наприклад: “Ваша здача 47 гривень 54 копійки. Ось два папірці по двадцять гривень. Ось п’ять гривень. Ось два папірці по гривні. А ось 54 копійки”.

5. Коли людині із слабким зором потрібно підписати документ, підведіть його руку до потрібного місця на сторінці і підставте в цьому місці лінійку, щоб підпис був горизонтальним.

6. Якщо ваш колега приходить з собакою-поводирем, ніколи не торкайтеся до неї, не отримавши заздалегідь дозвіл хазяїна. Ніколи не вимовляйте вголос кличку собаки, не годуєте її. Порушуючи це правило, ви наражаєте на небезпеку не лише тварину і його хазяїна, але і самого себе. Зробивши необережний рух, ви мимоволі можете подати їй якийсь сигнал, внаслідок чого вона зробить щось таке, що зовсім не потрібно в даний момент її хазяїну. А вимовивши вголос кличку тварини, ви можете відвернути його увагу від виконання безпосередніх обов’язків – надання допомоги своєму хазяїну.

Як поводитися з людьми, що страждають порушеннями опорно-рухового апарату

Захворювання опорно-рухового апарату бувають самими різними. Людина може зазнавати утруднення при ходьбі, користуватися милицями або пересуватися в інвалідній колясці. До людини, що страждає порушеннями опорно-рухового апарату, слід відноситися як до усіх людей з фізичними недоліками, – з повагою і розумінням її проблем.

Людям з проблемами опорно-рухового апарату буває важко потрапити туди, куди фізично здорові люди добираються без проблем. Підкажіть такій людині оптимальний маршрут руху.

Розмовляючи з людиною в інвалідній колясці, виберіть таке положення, при якому ваші очі виявляться приблизно на одному рівні з її очима.

Постарайтеся уникнути наступних грубих помилок.

Прибираючи в шафу пальта, плащ або куртку людини з порушеннями опорно-рухового апарату, залиште приладдя, що допомагає йому пересуватися.

Ніколи не “приміряйте” на себе милиці, інвалідну коляску і інше – це невід’ємна частина особистого життєвого простору іншої людини.

Ніколи не намагайтеся усадити людину в інвалідну коляску, якщо вона сама не попросила вас про це.

Ніколи не спирайтеся ліктем на чужу інвалідну коляску.

Не лінуйтеся зробити кілька зайвих кроків.

При роботі з людьми, що страждають тими або іншими фізичними недоліками, поєднуйте приведені в цій статті ради із здоровим глуздом, і вам вдасться уникнути багатьох проблем.

Якщо ви страждаєте яким-небудь фізичним недоліком, візьміть ініціативу у свої руки – це краще рішення. Наприклад, якщо вам належить відправитися в незнайому компанію, заздалегідь подзвоніть туди, поясніть свої проблеми і запитайте, як краще туди дістатися. У себе на роботі ви можете сказати: “Віктор, я не знаю, чи доводилося тобі раніше працювати з людьми, що страждають захворюваннями опорно-рухового апарату. Я розповім тобі, що потрібно робити, щоб нам було простіше працювати”.

Керівникам і рядовим співробітникам слід дізнатися більше про пристосування, якими користуються ваші працівники з фізичними недоліками, і внести в стиль роботи своєї установи відповідні поправки, наприклад, розчистити місце для пересування інвалідної коляски, придбати спеціальні дисплеї для слабозорих, запросити сурдоперекладача і інше.

коли я бачу недоліки людини то я, недоліки люд, психологічна допомога людям з фізичними вадами, твори про людей з недоліками, Як поводитися з людьми з фізичними вадами

Коментарі 1 коментар

  • Як на мене, при контакті з такими людьми не варто акцентувати увагу на якихось недоліках. Потрібно спілкуватися як з рівними собі. Ну і, звісно, в разі потреби, надати необхідну допомогу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *